Patrí nahota na verejnosť a dá sa obhajovať „umeleckosťou“ ?

Pred pár dňami preletela médiami správa o dvoch nahých „umelkyniach“, ktoré predvádzali svoje „vystúpenie“, resp. performance v podchode v Topoľčanoch. „Umelkyne“ boli počas performance nahé len určitú chvíľu, no to zjavne stačilo k rozpútaniu ostrej diskusie na tému nahoty na verejnosti. Pridal tomu aj fakt, že na „umelkyne“ bolo podané trestné oznámenie. Celá záležitosť je jasná a otázka prostá. Dá sa tolerovať nahota na verejných priestranstvách a je možné ju obhájiť jej „umeleckosťou“ ? Pokúsim sa o stručnú analýzu z môjho pohľadu.

Ak by sme chceli prípad zjednodušiť, môžeme ho zredukovať na suché konštatovanie, že je to proste spor medzi konzervatívcami a liberálmi. Na jednej strane konzervatívne odmietanie nahoty, ako niečoho kontroverzného a vulgárneho (ak je prezentovaná verejne). Na druhej strane vlažná liberálna morálka, ktorá stavia na predpoklade individuálnej slobody jedinca a so silným argumentom umeleckosti prezentovaného. My však zjednodušovať nebudeme a pokúsime sa zodpovedať si na pár základných otázok.

Bolo vystúpenie umením?

Podľa môjho názoru je umenie subjektívnou záležitosťou konkrétneho človeka. Ak niečo za umenie považujem, tak ma nikto nemôže presvedčiť o tom, že to umenie nieje. Takto to funguje aj naopak. Ak považujem niečo za brak, tak ma nikto nepresvedčí o „umeleckej“ hodnote daného diela. Raz sa počul, že vraj umenie je komunikácia medzi umelcom a pozorovateľom skrz dielo. Osobne odmietam autority v umení a násilné presviedčanie publika o umeleckosti nejakého predmetu alebo diela. Každý sa rozhodne doslova sám, čo považuje za umenie. Nikto nemôže násilne presvedčiť obyvateľov Topoľčian, že dve ženy, ktoré predvádzali performance v podchode, robili naozaj umenie. To je osobný názor každého, kto to videl. Argumentácia, že to bolo v pohode lebo je to umenie, u mňa osobne neobstojí.

Čo ak je tu skupina, ktorá dané dielo za umenie nepovažuje, ale musí cez tento podchod prechádzať? Prečo sa na to musia pozerať?

Umenie je veľmi zvláštna záležitosť. Má rôzne podoby a prejavy. Je dobré, že sú na svete rôzne druhy umenia a umelcov, ktorí môžu svoje diela prezentovať. Problém však nastáva v spôsobe prezentácie. Verejné priestranstvá majú určité mantinely, tak ako to, čo považujeme spoločne za dobré. Za dobré iste považujeme zelené trávniky, detské ihriská, chodníky, dopravné značenie a všeobecne prospešné súčasti verejných priestorov. Zároveň tu platia isté pravidlá, ktoré všetci považujeme za správne. Napríklad to, že do seba nevrážame, že sa pozdravíme, že si dáme ruku pred ústa keď sa nám dá kýchnuť. Verejné priestory by mali byť vhodné pre každého a preto by v nich nemali byť ani umiestnené predmety, ktoré sa vymykajú mantinelom všeobecného uznania. V mojom meste je napríklad socha M.R. Štefánika. Niekto by povedal, že je to umenie, niekto že nieje. V každom prípade však nikoho daná socha nepohoršuje, pretože na nej nieje nič kontroverzné. Je to bronzová postava v generálskej uniforme. Nemá ani zdvihnutý prostredník, ani jej niesu vidieť genitálie a ani na sebe nemá prečiarknutý kresťanský kríž. Dané dielo nikoho neuráža a ani nemá zjavne nevhodný vplyv na mravnú výchovu mládeže. Občanom na nej nemá fakticky čo prekážať. Problém však nastáva, ak nejaký objekt vo verejnom priestranstve zjavne pohoršuje a môže mať neblahý vplyv na výchovu mládeže. Takýto objekt by sa nemal prezentovať vonku na ulici, ale v nejakej inštitúcií, kam chodia dielo obdivovať ľudia v ktorých vzbudzuje záujem. Galérie, múzeá, súkromné zbierky…

Môže mať „umelecká nahota“ neblahý vplyv na výchovu detí?

Počul som argument, že vraj je nahé telo pre deti prirodzené. Vraj ho vidia u matky, otca, súrodencov… To je síce pravda, ale nahota je intímnou záležitosťou každého človeka. Nahota verejne prezentovaná je buď umením, alebo exhibicionizmom. To že dieťa vidí nahú matku neznamená, že preň musí byť normálne vidieť nahých ľudí a nahé telá cudzích. Práve naopak. Takýmto exhibicionizmom sa môže narušiť jeho uvažovanie. Preberie do svojej mysle normu – verejná nahota je v poriadku. Takto sa môže deformovať jeho mravnosť. Exhibicionizmus sa pre neho stane mravne prijateľným. Dieťa nevie uvažovať abstraktne a preto nepochopí podstatu „umeleckého“ aktu. Práve naopak, dieťa vidí nahotu a tá sa v ňom zafixuje ako niečo normálne a verejné. Malému dieťaťu nevysvetlíte, čo to tam tie tety stvárajú. Ak niekto vidí v nahých „umelkyniach“ niečo umeleckého, v poriadku. Avšak tak to nemusia vnímať všetci. Niekto v tom môže pokojne vidieť len nahotu a tým pádom je to v rovine vulgárnosti a exhibicionizmu. Práve preto by sa takéto performance mali konať vyslovene v inštitúciách, kam za tým ľudia dobrovoľne a cielene idú. Kontroverzné umenie nepatrí do verejného priestoru. Aj erotický kalendár poliaty kávou môže niekto považovať za umenie, ale to neznamená že ho ide hneď vylepiť na zastávku pred základnú školu a potom sa bude biť do pŕs, že podporuje umenie.

Ak si to zhrnieme, tak dané dielo nemusel každý považovať za umenie. Tým pádom sa vymykalo normám slušného správania a elementárnej mravnosti. Takýto performance teda nemá čo robiť na verejnom priestranstve, kde môže pohoršiť a narušiť mravnú výchovu detí vzhľadom k tomu, že malé dieťa neuvažuje abstraktne a nevie pochopiť význam diela.

Politická propaganda na hodine telesnej výchovy?

07.09.2017

Včera som tak kráčal cez mesto a v jednom momente som zbadal skupinku žiakov základnej školy v úboroch, vedenú zrejme učiteľom telesnej výchovy na blízke ihrisko. Pravdepodobne chceli využiť dobré počasie a tak sa vybrali z krytej školskej telocvične von. Bežný obrázok. Problém však bol s pánom, ktorého som (dúfam správne) identifikoval ako učiteľa, respektíve [...]

Vnútromaternicový tablet – urobte radosť vašej ratolesti v prenatálnej fáze!

18.04.2017

V tomto článku nie je ani štipka pravdy. Je celý vymyslený od začiatku až po koniec. Nehľadajme v ňom skutočnosť a ani náznak odrazu reality. Odporúčam ho nečítať, lebo je to stupídny nonsens a výkrik do tmy. S vďakou, úctou a ospravedlnením, Autor. Každé dieťa si zaslúži prístup k najmodernejším informačným technológiám. Veď aj nám bol dopriaty prístup k [...]

Sympatizujem s Ruskom aj napriek tomu, že nie som rusofil.

26.01.2017

Mám už dlhú dobu taký pocit, akoby každá osoba, ktorá prejaví sympatie s Rusmi, ruskou politikou a jej smerovaním, musela byť nevyhnutne hneď napadnutá tým, že je rusofilná. Mám taký dojem, že tento pojem naberá v našich končinách už pejoratívny význam a keď niekoho označím za rusofila, akoby som tým chcel povedať, že je to nejaký zapredanec Kremľa a člen tábora [...]

ukrajinský vojak, vojna, protitanková zbraň, raketa, strela

ONLINE: Bloomberg: USA zvažujú uznať Krym za ruský, ak to povedie k mieru

19.04.2025 06:20

Súčasťou širšej mierovej dohody môže byť uznanie Krymu ako súčasť Ruska zo strany USA, tvrdia zdroje agentúry Bloomebrg. Konečné reozhodnutie ale ešte nepadlo.

fico-simecka-matovic

Aprílový prieskum SANEP: Smer tesne pred PS, Matovič sa derie hore

19.04.2025 06:00

Do poslaneckých lavíc by v prvej polovici apríla podľa prieskumu SANEP-u zasadli členovia siedmich politických strán.

moslimovia, škola, migranti v škole

Na viedenských školách je už viac moslimov ako kresťanov. Pribúdajú konflikty

19.04.2025 06:00

Podiel žiakov, ktorí vyznávajú islam, dosiahol v tomto školskom roku vyše 41 percent, čo je po prvý raz viac ako podiel kresťanských detí.

Mark Carney

Premiér Carney sa Trumpa nebojí. Kanadu si neprivlastníte, budeme sa brániť, odkázal mu

18.04.2025 21:59

Podľa premiéra Kanaďania teraz v dôsledku Trumpovej politiky stoja pred najväčšou krízou, akú doteraz zažili.

Tomáš

Nechcem moralizovať. Píšem svoje názory a postrehy, ktoré sa budem snažiť podať čo najzrozumiteľnejšie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 67
Celková čítanosť: 289552x
Priemerná čítanosť článkov: 4322x

Autor blogu