Pravica ? Nie ! . . . Ľavica ? Nie ! . . . Tak čo ste potom zač ?

29. augusta 2015, Tomáš, Názory

Pred pár týždňami som prvý krát uvidel billboard pomerne novej, nemenovanej politickej strany, z ktorého podľa mojej laickej interpretácie vyplývalo, že daná strana sa nechce zaraďovať ani k pravici, ani k ľavici. Z druhého billboardu tej istej strany zas vyplývalo, že si vraj „berú“ niečo sprava a niečo zľava. Po nejakej dobe som narazil na ďalší billboard, tentoraz dobre známej národne orientovanej strany, ktorý tiež akoby naznačoval smerovanie strany mimo pravicu aj ľavicu. Chcú tieto dve politické strany naznačiť, že sú niečo iné, niečo lepšie, niečo čo stojí nad ? Zrejme áno. Zrejme chcú ľuďom ukázať, že oni sú tu pre nich, pre Slovensko a využívajú pri tom „sofistikované“ metódy poukazovania na povýšenosť ich politiky nad tradičné rozpory ľavice a pravice, ktoré sú unavujúce a nikoho už nebavia.

Povedzme si však úprimne, existuje bezfarebná farba ? Každá politická strana sa musí niekde radiť, niekam patriť, mať nejakú filozofiu, ideológiu, inak nie je politickou stranou. Už len z toho samého princípu, že je politickou stranou musí byť niekde zaradená. Tak ako neexistuje bezfarebná farba, suchá voda a guľatá kocka, tak neexistuje politická strana, ktorú by sa nedalo zaradiť do spektra medzi iné strany.  Myslím si, že tvrdiť opak je pokrytectvo s poriadnou dávkou populizmu. Keď už sa tak strašne chceme vyhnúť používaniu pojmov ľavica a pravica, tak ich môžeme „zamaskovať“ používaním pojmov liberál, konzervatívec, socialista atd. Koniec koncov každého prezradia jeho stanovy, program, či manifest. Teda aspoň v teoretickej rovine, vzhľadom k tomu, že rozhodujúce sú činy, nie slová. Ťažko povedať, či preferencie tej ktorej strany zvyšuje viac, keď strana hneď ukáže svoju farbu, alebo sa ju snaží kamuflovať vyššie uvádzanými spôsobmi. Ja osobne si myslím, že je lepšie hneď sa zaradiť a vyložiť svoje karty. Niektorí majú však zrejme opačný názor a nemožno im vyčítať nerozumnosť vzhľadom k tomu, že (myslím si) mnoho voličov neštuduje pred voľbami poctivo stanovy, či program strany, ktoré budú voliť, skôr na nich vplývajú heslá, letáky, billboardy, úsmev predsedu strany a to čo zdieľa na sociálnej sieti. Ak sa na to pozeráme z tohto hľadiska, tak je to zrejme strategicky lepší pokus pritiahnuť voliča, ako len omieľať tuctové heslá.